Suomalaislehdistö tuo julki ja toisentaa amerikkalaisen laitaoikeiston näkemyksiä uutisoidessaan wokesta

Woke esitetään suomalaisessa julkisuudessa lähinnä amerikkalaisen laitaoikeiston woken vastustuksen kautta, käy ilmi Juha Herkmanin ja Mona Heimosen artikkelissa. Woke-uutisointi osoittaa sosiaalisen median provokatiivisten käytäntöjen tunkeutumisen uutismedian poliittiseen julkisuuteen. Artikkeli Kun woke-sota Suomeen tuli on julkaistu Media & viestinnän numerossa 2/25.

Mihin laajempaan ilmiöön ja keskusteluun artikkelinne liittyy?

Woke-aiheen tutkimus liittyy kiivaaseen keskusteluun kulttuurisodasta, jossa laitaoikeisto syyttää liberaalivasemmistoa ahdasmielisestä vapaamielisyydestä. Teoreettisesti artikkeli liittyy viimeisen parinkymmenen vuoden aikana taajaan toistettuun väitteeseen politiikan medioitumisesta tai median lisääntyneestä vaikutuksesta politiikkaan.

Mikä on antinne tähän keskusteluun?

Artikkelimme selvittää Helsingin Sanomien ja Ilta-Sanomien verkkoarkistojen avulla, kuinka wokesta on suomalaisessa valtavirran julkisuudessa keskusteltu 2024 loppuun mennessä. Woke-aiheen tutkimus haastaa perinteisiä väitteitä politiikan medioitumisesta.

Mikä on artikkelinne keskeinen argumentti?

Lehdistö tuo amerikkalaisen laitaoikeiston näkökulmia suomalaiseen valtavirran julkisuuteen ja samalla väistämättä levittää ja uusintaa niitä. Woke esitetään suomalaisessakin julkisuudessa lähinnä laitaoikeiston woken vastustuksen kautta. Tilanne on kärjistynyt erityisesti nykyisessä hybridissä mediaympäristössä, jossa sosiaalisen median sisällöt ja tyylit tunkeutuvat monin tavoin journalismiin. Tämän takia politiikan medioitumisen väite siitä, että journalistinen uutismedia määrittäisi politiikan käytäntöjä ja toimintatapoja alkaa vaikuttaa vanhentuneelta.

Mitä haluatte artikkelillanne sanoa?

Artikkelin pääsanoma on, että sosiaalinen media on muuttanut poliittisen viestinnän toimintatapoja merkittävästi ja että sen takia median ja politiikan suhteita ei voi jäsentää tyhjentävästi totuttujen mallien avulla. Uutismedia lainaa ja omaksuu sosiaalisesta mediasta aiheita ja esitystapoja siten, että nykyisessä mediaympäristössä politiikan medioituminen ei mukaile ajatusta uutismedian logiikan tunkeutumisesta politiikkaan. Voidaankin puhua uudelleen medioitumisesta, jossa keskeistä on sosiaalisen median provokatiivisten käytäntöjen tunkeutuminen uutismedian poliittiseen julkisuuteen. Tällä tavoin uuden ajan somepoliitikot pikemminkin ohjailevat uutismediaa kuin päinvastoin. Toimittajien olisi syytä tiedostaa tilanne vieläkin syvällisemmin ja uutismedian pohtia, missä määrin sen kannattaa antaa tilaa sosiaalisen median laita-ajattelulle.

Kenen kannattaa lukea artikkelinne?

Artikkeli on suunnattu ennen muuta viestinnän, politiikan ja kulttuurintutkijoille. Se voi kiinnostaa myös toimittajia ja poliitikkoja. Ylipäätään politiikkaa seuraavat lukijat voivat kiinnostua artikkelista.

Mikä sai teidät tarttumaan tähän aiheeseen?

Artikkeli on tehty pohjoismaisessa projektissa, jossa keskitytään populismin, tunteiden, identiteettien ja median välisten suhteiden tutkimiseen. Woke ideoitiin yhdeksi yhteiseksi aiheeksi, jonka kautta hankkeen teemoja lähestytään. Suomen woke-analyysi tehtiin ensin, ja samalla sapluunalla kerätään ja koodataan nyt aineistoja myös Ruotsista, Norjasta, Tanskasta ja Islannista vertailevaa analyysia varten. Taustamme populismin, median ja vähemmistöjen tutkijoina istuu hyvin aiheeseen.

Vastaa

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.