Eettisyys digitaalisissa asiakaspoluissa

Tutkimushankkeen ”Eettisyys digitaalisissa asiakaspoluissa” loppuseminaari järjestetään perjantaina 21.4. kello 12.30–14.30 Media-alan tutkimussäätiön tiloissa Helsingissä ( Auditorio, EK:n rakennus, Eteläranta 10).

Jyväskylän yliopiston ”Eettisyys digitaalisissa asiakaspoluissa” -hankkeessa on selvitetty sitä, mitä yleisöt ja median kuluttajat ajattelevat mediayhtiöiden datankeruusta, omasta asiakkuudestaan ja asemastaan median digitaalisilla asiakaspoluilla, matkalla haluttuun mediasisältöön. Lisäksi on selvitetty media-alan ammattilaisten ajatuksia datan keruusta, käytöstä ja sen eettisyydestä. Tämän perusteella esitämme ajatuksen eettisen datapolun prosessista.

Keskeisenä kysymyksenä hankkeessa on ollut, mikä saa tulevaisuudessa yksilön tarttumaan kilpailevien mediasisältöjen puristuksessa tiettyyn mediayhtiöön ja sen tuottamiin sisältöihin ja miksi hän haluaisi tässä prosessissa luovuttaa dataansa.

Osallistujia pyydetään ilmoittautumaan kahvitarjoilun vuoksi, viimeistään ma 17.4. Ilmoitathan osallistumisestasi

https://link.webropolsurveys.com/S/D78EA29C8C712BBE

Tapahtumaa voit seurata myös etänä Zoomin välityksellä, linkki lähetetään ilmoittautuneille.

Ohjelma:

12.30

Kahvit ja tilaisuuden avaus: apulaisprofessori Karoliina Talvitie-Lamberg/JYU

12.40

Tutkimushankkeen rahoittajan puheenvuoro: Media-alan tutkimussäätiö, Noora Alanne

12.50

Tutkimushankkeen esittely ja keskeiset tulokset

Nuorten 19–25-vuotiaiden mediamaisema – Journalismin dataistuminen ja luottamuksen esteet (tutkijatohtori Veera Ehrlén/JYU)

Mediatoimijoiden näkemyksiä eettisestä datankäytöstä ja regulaatiosta mediataloissa (väitöskirjatutkija Margareta Salonen/JYU)

Eettisyys ja luottamuksen muodostuminen digitaalisesssa asiakaskohtaamisessa – datan luovuttaminen ja yksityisyyden hinnoittelu (yliopistotutkija Juha Munnukka/JYU)

13.35

Paneelikeskustelu: ”Onko datavetoisessa mediatalossa etiikkaa näkynyt?”

Panelisteina: Inkeri Pasanen (varapäätoimittaja, Sanomalehti Keskisuomalainen ja Digiakatemia), Justus Reinikainen (liiketoiminnan kehityspäällikkö, Sanoma Media Finland), Eero Hyvönen (Julkisen sanan neuvosto) ja Henrik Rydenfelt (dosentti, Helsingin yliopisto)

14.15–14.30

Loppukeskustelu ja yhteenveto

Hanke on toteutettu Jyväskylän yliopiston kieli- ja viestintätieteiden laitoksella sekä Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulussa. Yhteistyötahoina hankkeessa ovat olleet Keskisuomalainen konserni ja Digiakatemia sekä Helsingin Sanomat ja Karjalainen. Hanketta on rahoittanut Media-alan tutkimussäätiö.

Hankkeen työryhmä: Karoliina Talvitie-Lamberg, Mikko Villi, Turo Uskali, Juha Munnukka, Veera Ehrlén, Margareta Salonen, Minna Koivula ja Waltteri Kinnunen.

Vastaa

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.